Iran paper accuses US of stealing its .com website

The paper’s .com edition is no longer available, although its .ir version remains active. (Shutterstock)

The government newspaper Iran has lost its .com website, with its publisher on Monday accusing the United States of “stealing” the domain name.

The paper’s .com edition is no longer available, although its .ir version remains active.

Contacted by AFP, Mehdi Shafii, head of the media group that publishes Iran, accused the US Treasury of wanting to “block” and “confiscate” the company’s domain names.

Read more:

Twitter suspends accounts of Iran’s Supreme Leader Khamenei

There’s nothing diplomatic about Twitter war between US and Iran leaders

‘Villainous’ US is lying about standing with Iranian people: Khamenei

US President Donald Trump’s administration has “so far shown that it is not at all rational or logical and therefore behavior such as stealing a newspaper’s domain was not unexpected”, he added.

“This is an inhumane act that violates human rights, in particular freedom of expression,” Shafii said.

He called on “all international bodies, members of the media and all supporters of freedom of expression around the world to react and condemn this decision.”

The US Treasury, particularly its Office of Foreign Assets Control (OFAC), acts according to US economic sanctions that the Trump administration has tightened considerably against Iran since 2018.

Read more:

US could rethink Iran sanctions in light of coronavirus pandemic: Pompeo

Pompeo urges extension of embargo on conventional arms sales to Iran

As a result, some social media networks including Instagram have closed accounts belonging to Iranian officials named on the US Treasury’s blacklist.

A search of the Iranian newspaper’s .com domain name shows that its status was updated on April 23 and is now owned by “OFAC Holding” registered in Jacksonville, Florida.

In 2013, Brian Krebson, an American investigative journalist specializing in cyber security, reported on his blog that “OFAC Holding” was the signature of an American company, Network Solutions, and its parent company Web.com.

According to Krebson, these two companies had seized hundreds of domain names linked to Syrian entities targeted by US sanctions for their links with President Bashar al-Assad.

SHOW MORE
Last Update: Wednesday, 20 May 2020 KSA 10:06 - GMT 07:06
Top