.
.
.
.

The BBC exposes Qatar

Mashari Althaydi

Published: Updated:

What’s new about the latest BBC report about Qatar’s conscious and planned funding of an exquisite formation of terror groups, both Sunni and Shiite, in Iraq and Syria is that it’s issued by the BBC itself. There are also a few additional interesting details.

A total of $1 billion is the amount that the Qatari negotiator paid upon direct orders from Doha. The Qatari blessings were bestowed on a bunch of criminals from the sectarian Popular Mobilization that supports Khomeini’s Iran as part of a deal to release 28 Qataris, including members of the ruling family, who were kidnapped in Iraq in 2015.

The British BBC’s report by Paul Wood included messages that he said he attained from governmental sources that confirm that Qatar received help from several parties in several countries to guarantee the release of the kidnapped.

It’s all linked together, Iran, Qatar, al-Qaeda, the Popular Mobilization, Hezbollah and the Houthis. The British BBC and the American Washington Post, and not Al Arabiya television channel or Asharq Al-Awsat daily or Alittihad daily, are who told us about the secret details of these Qatari deals

Mashari Althaydi

Before that, the Washington Post – this American daily, like the British BBC, is not accused of favoring Saudi Arabia or the UAE! –published the details of the deal in April 2018. BBC’s report added that Qatar’s authorities knew the identity of the terrorists they were dealing with back then, unlike what they had alleged.

Proof of terrorism funding

One of the funny details noted in the report is that a Kataib Hezbollah negotiator named Abu Mohammed took the ambassador aside and asked for $10 million for himself. The Qatari ambassador responded with Ahnaf ibn Qais’s slyness and said: "To motivate him, I also told him that I am willing to buy him an apartment in Lebanon."

OPINION: Besieging Iran’s Mahan Air

The Qatari generosity was not limited to the gangs of the general of Iranian terrorism Qassem Soleimani as it was rather fair and non-sectarian! The leaked documents proved that Qatar played the mediator role between the Army of Conquest (a fundamentalist Sunni faction) and Iran to implement the “four-town” agreement in Syria – the deal that’s a scandal to all its Sunni and Shiite parties and whose victims are Sunni and Shiite people in Syria’s Wadi Barada and Aleppo’s countryside.

Not only that, but according to what was revealed, at some point, the kidnappers asked Qatar to leave the Arab Coalition against the Houthis in Yemen and secure the release of Iranian soldiers held prisoners by rebels in Syria.

It’s all linked together, Iran, Qatar, al-Qaeda, the Popular Mobilization, Hezbollah and the Houthis. The British BBC and the American Washington Post, and not Al Arabiya television channel or Asharq Al-Awsat daily or Alittihad daily, are who told us about the secret details of these Qatari deals.

ALSO READ: Iran’s democratic resistance: Closer to realizing regime change?

We thus ask who, in general, funded the groups of strife and terror for the past 20 years in Bahrain, Saudi Arabia, the UAE and Egypt?

Channels like Al Hiwar Channel managed by Palestinian Muslim Brotherhood figure Azzam Al-Tamimi in London and similar figures like Sa'ad Al-Faqih: Who were watering their seeds? This question is directed to the intelligent and the rational.

This article is also available in Arabic.

________________

Saudi journalist Mashari Althaydi presents Al Arabiya News Channel’s “views on the news” daily show “Maraya.” He has previously held the position of a managing senior editor for Saudi Arabia & Gulf region at pan-Arab newspaper Asharq al-Awsat. Althaydi has published several papers on political Islam and social history of Saudi Arabia. He appears as a guest on several radio and television programs to discuss the ideologies of extremist groups and terrorists. He tweets under @MAlthaydy.

Disclaimer: Views expressed by writers in this section are their own and do not reflect Al Arabiya English's point-of-view.